تبلیغات پیامکی

تبلیغات پیامکی یکی از پر کاربرد ترین و پر بازده ترین روش های بازاریابی برای محصولات و خدمات است. با همه گیر شدن تلفن های همراه، به آسانی می توانیم در اقصی نقاط دنیا به افراد دسترسی داشته باشیم. اگر شماره تلفن افراد را داشته باشیم به راحتی می توانیم با آن ها تماس گرفته و به آن ها پیام برسانیم.

اکثر شرکت ها و بیزنس ها با جمع آوری شماره تماس مشتریان، به آنها پیام های تبلیغاتی ارسال می کنند و با این کار مشتریان را مجاب به خرید دوباره می کنند. در تبلیغات پیامکی، هر شخص که شماره تلفن آن را داشته باشید، می تواند به مشتری شما تبدیل شود. تبلیغات پیامکی (اس ام اسی) بازده بالایی دارد و می تواند بسیار سود آور باشد.

الگوریتم تبلیغات پیامکی

برای شروع تبلیغات پیامکی به موارد زیر نیاز دارید:

  1. متن تبلیغات
  2. راه دسترسی به مخاطبان
  3. سیستم ارسال انبوه پیامک

در ادامه به توضیح و تشریح هر مورد می پردازم.

متن تبلیغات

مهم ترین و اصلی ترین بخش تبلیغات پیامکی، متنی است که برای مخاطبان می فرستید. در تبلیغات پیامکی آزادی عمل کمی دارید چراکه:

  1. متن ارسالی محدود است و اگر پیام شما طولانی تر از حد استاندارد باشد، باید هزینه بیشتری برای ارسال پیامک ها بپردازید و همچنین پیامک های طولانی بازده بسیار پایینی دارند. هر پیامک شامل تعداد ثابتی کاراکتر (حرف، اعداد، علامت و…) می شود و اگر پیامتان تعداد کاراکترهای بیشتری داشته باشد، پیام چند پیامک حساب می شود؛ پس اگر متن طولانی برای پیامکتان انتخاب کنید، برای ارسال هر پیامک باید هزینه چند پیامک را بپردازید و این امر بسیار به ضرر شماست.

مثال: فرض کنید هزینه 1000 پیامک را برای تبلیغات در نظر گرفته اید، اگر پیام شما طولانی باشد و فرضا دو پیامک حساب شود، با هزینه 1000 پیامک به 500 نفر (به جای 1000 نفر) پیامک می فرستید و بازده تبلیغاتتان نصف شده است.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که پیامک های طولانی اصلا برای مخاطبان جذاب نیستند و اکثر افراد وقتی می بینند متن طولانی است از خواندن آن منصرف می شوند.

  1. پیامک ترجیحا باید به زبان فارسی باشد چون که هزینه ارسال پیامک انگلیسی (یا هر زبان دیگری جز فارسی) بیشتر است و اکثر افراد با زان انگلیسی (غیر فارسی) و یا متن فینگیلیش راحت نیستند و به محض دیدن پیام انگلیسی آن را رد می کنند.
  2. در پیامک فقط می توانید از متن استفاده کنید و خبری از صدا و تصویر نیست؛ این مسأله کار شما را دشوار می کند؛ چراکه اکثر مردم علاقه ای به مطالعه و خواندن ندارند. پس متنتان باید کوتاه و بسیار جذاب باشد به طوری که با چند کلمه مخاطب را جذب کند.
  3. در پیامک نمی توانید از هر علامت، کاراکتر، اموجی و… استفاده کنید چون ممکن است تلفن همراه مخاطبانتان هر کاراکتر یا اموجی را پشتیبانی نکند و متنتان به درستی برای آنها نمایش داده نشود.
  4. در پیامک نمی توانید از لینک های طولانی استفاده کنید، مخصوصا لینک هایی که قسمتی از آدرس آن ها به زبان فارسی است؛ این لینک ها در هنگام ارسال، به صورت چندین کاراکتر نامفهوم در می آید و باعث می شود متنتان بسیار طولانی شود. معمولا  در این شرایط از کوتاه کننده های لینک استفاده می کنند، ولی باید توجه داشت که کوتاه کننده لینک باعث می شود که مخاطبان احساس نا امنی کنند و روی آن کلیک نکنند، چون از محتوای لینک بی خبر هستند و ممکن است فکر کنند لینک کوتاه شده یک فایل اجرایی مخرب یا یک ویروس است.

نکته: اکثر کلاهبرداری هایی که از طریق پیام کوتاه صورت می گیرد به این صورت است که یک لینک کوتاه شده و ناشناس را برای مخاطب ارسال می کنند و فرد به محض کلیک روی لینک، ویروس و بدافزار را دریافت می کند.

در کل افراد علاقه ای به لینک های کوتاه شده ندارند و استفاده آن ها می تواند باعث کاهش راندمان تبلیغاتتان شود.

چند توصیه برای نوشتن متن پیامک

با دقت متن تبلیغاتتان را بنویسید، این متن باید جذاب، مختصر و مفید باشد. به یاد داشته باشید که در هنگام نوشتن متن تبلیغ، حتما روحیات و شخصیت مخاطبانتان را در نظر بگیرید و از لحن و ادبیاتی مناسب برای نوشتن متن پیامک استفاده کنید. پس از نوشتن متن، آن را به چند نفر نشان دهید و نظرشان را بپرسید.

از آن ها بخواهید نقاط ضعف و قوت متن تبلیغاتتان را مشخص کنند و از نظرات آن ها برای اصلاح و بهبود متنتان استفاده کنید.

دسترسی به مخاطبان

پس از متن تبلیغات نیاز به راه دسترسی دارید. به دو طریق می توانید به افراد دسترسی داشته باشید. اولین راه داشتن شماره تلفن افراد است و دومین راه، دسترسی با توجه به مکان (جغرافیایی) افراد است. در ادامه به توضیح و تشریح هرکدام می پردازیم.

شماره تلفن

ساده ترین و ارزان ترین راه دسترسی به افراد، داشتن شماره تماس آنهاست. شماره تماس افراد را به چندین طریق می توان به دست آورد که در ادامه به آن ها می پردازم.

جمع آوری شماره تماس مخاطبان و بازدیدکنندگان

بهترین راه این است که از مشتریان و بازدیدکنندگان وبسایتتان یا اعضای کانال، پیج و… شماره تلفنشان را بگیرید. رایج ترین راه است که در هنگام عضویت از افراد شماره تماس بگیرید و کد تایید عضویت برای آنها اس ام اس کنید. جمع آوری شماره تماس یا به اصطلاح ساخت «بانک شماره تلفن» ، کاری زمانبر است و به گونه ای سرمایه گذاری بلند مدت محسوب می شود. وقتی خودتان شماره تماس ها را جمع می کنید، بانک خودتان را می سازید و خیالتان راحت است که شماره تماس ها معتبر هستند و این پتانسیل را دارند که مشتری شما بشوند؛ از اینرو ساخت بانک شماره تماس، بسیار سود آور و منفعت بخش است و کاملا مجانی است و هزینه ای برای شما ندارد.

خرید بانک شماره تلفن

اگر فرصت کافی برای ساخت بانک شماره تلفن و جمع آوری شماره تماس مخاطبان و اعضای وبسایتتان را ندارید، می توانید بانک شماره تلفن را بخرید. این بانک ها دارای تفکیک و دسته بندی های مختلفی (مانند: تفکیک شغلی، تفکیک منطقه ای، دسته بندی سنی و …) هستند و با توجه به نیازتان، بانک شماره تلفن مناسب را تهیه می کنید.

توجه: چون عده زیادی از این بانک ها استفاده می کنند، ممکن است اکثر افراد پیام های تبلیغاتی را مسدود کرده باشند و ممکن است بعضی از شماره ها مسدود و یا فیک باشند. وقتی بانک شماره را می خرید، بازده تبلیغات اس ام اسی به شدت پایین می آید و قابل مقایسه با زمانی که خودتان بانک را ساخته اید نیست. در هنگام خرید بانک توجه کنید که، بانک شماره تماس ها چگونه جمع آوری شده اند و چقدر از ساخت این بانک می گذرد. اگر بانک خیلی قدیمی باشد، ممکن است که بیشتر شماره تماس ها در دسترس نباشند. هر شماره تماسی که در دسترس نباشد باعث ضرر شما می شود، چراکه شما برای تک تک پیام های ارسالی باید هزینه بپردازید؛ چه مخاطب پیامک را دریافت کند و چه پیامک را دریافت نکند.

نکته: اکثر سامانه های ارسال پیامک انبوه، بانک های شماره تلفنی دارند که به صورت رایگان و غیر رایگان در اختیار کاربرانشان قرار می دهند.

دسترسی به افراد از طریق موقعیت مکانی

گاهی وقت ها می خواهید پیامتان را به کسانی که در یک ناحیه جغرافیایی خاص قرار دارند ارسال کنید؛ مثلا اس ام اس شما برای هر کسی که ورودی شهر تهران است ارسال شود ،یعنی هر شخصی که وارد شهر تهران می شود پیام شما را دریافت کند؛ یا مثلا قصد دارید به همه کسانی که در یک محله خاص از شهر مشهد هستند، پیامک ارسال کنید، در این صورت پیامک ها را بر اساس موقعیت جغرافیایی (مکانی) ارسال می کنید. این روش برای بیزنس های محلی بسیار مفید و کارآمد است و راندمان بسیار بالایی دارد. هزینه ارسال این نوع پیامک ها (ارسال بر اساس موقعیت مکانی) بیشتر از زمانی است که، شما بانک شماره تلفن مخاطبان را داشته باشید. در این روش با شرکت های مخابراتی و یا شرکت های واسطه قرارداد می بندید و متن پیامک، موقعیت جغرافیایی (مکانی) و تعداد پیامک های ارسالی را مشخص می کنید و بقیه کارها به عهده شرکت است؛ پیامک ها را ارسال می کنند و گزارش کار را تحویلتان می دهند.

توجه: برای ارسال این نوع پیامک ها وابسته به شرکت های مخابراتی و واسطه هستید و خودتان نمی توانید پیامک ها را ارسال کنید.

توصیه: برای ثبت سفارش، بهتر است از شرکت های تبلیغاتی محلی کمک بگیرید؛ مثلا اگر قصد دارید در محله ای در اصفهان تبلیغات پیامکی انجام دهید، بهتر است از شرکت های اصفهانی که خدمات تبلیغاتی و مخابراتی انجام می دهند کمک بگیرید.

توجه: همانطور که پیشتر گفتم اگر بیزنس محلی یا بیزنس کوچکی دارید، بهترین کار این است که با توجه به موقعیت مکانی، پیامک های تبلیغاتی ارسال کنید.

مثال: اگر در یکی از محله های شهر کرمان، کارواش دارید، بهترین روش تبلیغات ارسال پیامک از طریق موقعیت مکانی است.

برای ارسال این پیامک ها، اول در گوگل سرچ کنید «سایت ارسال پیامک انبوه در شهر…» و اگر به نتیجه نرسیدید، از شرکت های تبلیغاتی محلی کمک بگیرید. این شرکت ها علاوه بر خدمات ارسال پیامک، دیگر خدمات تبلیغاتی مانند: چاپ بنر؛ پخش بروشور، اجاره بیلبورد و… انجام می دهند. توجه داشته باشید که این شرکت های محلی معمولا هزینه زیادی برای تبلیغات می گیرند و اگر تازه بیزنستان (کسبوکارتان) را شروع کرده اید و سرمایه کمی دارید، استفاده از خدمات شرکت های تبلیغاتی به شما پیشنهاد نمی شود.

توجه: در این روش نیازی به بانک شماره تلفن ندارید، فقط باید متن پیامک را آماده کنید (که می توانید برای نوشتن متن پیامک هم از شرکت های تبلیغاتی کمک بگیرید) و ارسال پیامک به عهده شرکت است.

سیستم ارسال پیامک انبوه

ارسال تعداد زیادی پیامک به وسیله گوشی موبایل تقریبا کاری غیرممکن است، به همین دلیل از سیستم های ارسال انبوه پیامک استفاده می کنیم. این سیستم ها هزاران پیامک را همزمان برای هزاران نفر ارسال می کنند. از دیگر مزیت های این سیستم ها، این است که می توانید شماره اختصاصی تهیه کنید و همیشه با همان شماره برای مشتریان و مخاطبان خودتان پیامک بفرستید و دیگر نگران مزاحمت و تماس های وقت و بی وقت افراد نباشید!!!

هرچه شماره اختصاصی، رندتر و کوتاه تر باشد، باید مبلغ بیشتری برای خرید شماره بپردازید. برخی از سیستم های ارسال انبوه پیامک در هنگام عضویت یک شماره اختصاصی رایگان به شما می دهند؛ این شماره ها معمولا خیلی طولانی هستند( 15 رقم به بالا!!!).

طریقه کار کردن با این سیستم ها به این گونه است که، حساب کاربریتان را شارژ کرده، سپس متن تبلیغ (پیامک) و بانک شماره تلفنتان را وارد می کنید و زمان ارسال پیامک ها را مشخص می کنید و دکمه ارسال را می زنید، به همین سادگی!

برای وارد کردن متن پیامک، یک محیط ویرایش متن مانند ورد (OFFICE WORD) دارند، که به راحتی می توانید متن را تایپ یا کپی کنید. برای وارد کردن بانک شماره تماس ها، کافیست تمامی شماره تلفن ها را در یک فایل اکسل (EXEL) ذخیره کنید و فایل اکسل را در قسمت بانک شماره تلفن ها آپلود کنید.

اکثر سیستم های ارسال پیامک، بانک های شماره تلفن دارند که می توانید از آنها استفاده کنید. این بانک ها معمولا دسته بندی شده و مرتب هستند و با توجه به نیازتان می توانید مخاطبانتان را مشخص کنید.

مثال: فرض کنید وسایل مربوط به خیاطی مانند چرخ خیاطی می فروشید؛ می توانید در بانک شماره تماس ها به دنبال صنف خیاطان بگردید و فقط به آنها پیامک بزنید.

فضای رقابتی بین سیستم های ارسال پیامک بسیار شدید است و هر کدام سعی می کنند که، بانک اطلاعاتی بزرگتر و دقیق تری به مشتریان ارائه دهند؛ که این امر بیشتر به سود کسانی است که سفارش پیامک می دهند. اکثر سیستم ها این بانک ها را به صورت رایگان در اختیارتان قرار می دهند ولی بعضی از آنها در ازای مبلغ کمی این شماره ها را در اختیارتان قرار می دهند.

معمولا کار با این سیستم های ارسال پیامک بسیار ساده و روان هستند و روال کار همه آن ها، همان طور که توضیح دادم است.

این سیستم ها قابلیت زمانبندی دارند و می توانید تنظیم کنید که در زمان به خصوصی پیامکتان ارسال شود.

 منشی پیامکی

منشی پیامکی، سیستمی است که قابلیت برنامه ریزی دارد و می توانید به پیامک های ارسالی مشتریان پاسخ دهد .

مثال: شما یک پیامک تبلیغاتی را برای مشتری ارسال می کنید و می نویسید، برای دریافت لینک خرید عدد یک را ارسال کنید، وقتی مشتری عدد یک را ارسال می کند بلافاصله به صورت اتوماتیک لینک یا پیامی که قبلا وارد کرده اید، برای مشتری ارسال می شود.

منشی پیامکی قابلیت های زیادی دارد و با کمی خلاقیت می توانید خدمات زیادی را از طریق پیامک به مشتریان خود ارائه دهید؛ مثلا می توانید لیست خدمات، محصولات، قیمت ها و … را مشخص کنید و مشتریان از طریق پیامک می توانند از خدمات شما آگاه شوند.

یکی از استفاده های کاربردی منشی پیامکی این است که در جاهایی که ارسال لینک ممکن نیست، می توانید به وسیله پیامک لینک را برای مشتریان بفرستید.

مثال: فرض کنید می خواهید لینک خود را در آگهی سایت دیوار بگذارید؛ برای ثبت لینک در سایت دیوار لازم است هزینه بپردازید. می توانید از منشی پیامکی استفاده کنید و بدون پرداخت پول، لینک خود را به افراد بدهید.

یکی دیگر از مزیت های منشی پیامکی این است که، می توانید شماره افرادی که به شما پیامک می زنند را ذخیره کنید و بانک شماره تلفن خودتان را بسازید. این شماره ها (افراد) یکبار به محصولات و خدمات شما واکنش نشان داده اند و در آینده نیز می توانند دوباره مشتریان شما شوند.

از منشی پیامکی می توان برای ارسال پیامک های مناسبتی (مثلا  ارسال پیامک در روز تولد) استفاده کرد. با استفاده از منشی پیامکی می توان نام مشتری را مشخص کرد و برای هر نفر (مشتری) پیامکی با نام خود فرد (مشتری) ارسال کرد. برای این کار باید نام و شماره تماس فرد را داشته باشید. معمولا وقتی افراد در سایت یا سیستمی عضو می شوند نام و شماره تماسشان را وارد می کنند؛ وبسایت ها از این اطلاعات استفاده کرده و برای کاربران پیامک های اختصاصی (با نام خودشان) ارسال می کنند؛ مثلا پیامکی مانند:

«اصغر عزیز، عضویت شما در سایت تکمیل شد.» برای کاربری با نام «اصغر» ارسال می شود.

منشی پیامکی کاربردهای بسیار زیادی دارد و می تواند در تبلیغات و جذب مشتری بسیار مفید باشد، با کمی خلاقیت و تحقیق می توانید مشتریان زیادی را با استفاده از منشی پیامکی جذب کنید. کار با منشی پیامکی بسیار آسان و روان است و اکثر سایت ها و شرکت ها (تقریبا همه) ، سیستم فارسی دارند و برای کار کردن با این سیستم ها، نیازی به علم و دانش خاصی نیست.

درس بعدی فهرست درسنامه درس قبلی

 

مشاهده درسنامه های دیگر

لینکدونی آریا ـ لینک جدید ترین و بهترین گروه ها و کانال های روبیکا

عضویت در لینکدونی