بازاریابی موتورهای جستجو SEM

در این بخش قصد دارم به توضیح و تشریح بازاریابی موتورهای جستجو ( SEARCH ENGINR MARKETING) که به اختصار به آن SEM میگویند، بپردازم. در ابتدا به تعریف مفهوم موتور جستجو می پردازم.

موتور جستجو چیست؟

موتورهای جستجو ابزارهایی برای جستجو در بین محتوای تمامی سایت های سراسر اینترنت هستند؛ کافیست موضوع مورد نظرتان را در موتورهای جستجو، سرچ کنید تا با لیستی از سایت ها و محتواها با موضوع مورد نظرتان مواجه شوید.

موتورهای جستجو، واسطه ای بین کاربران و سایت ها هستند. اکثر کاربران از موتورهای جستجو (مانند گوگل) برای پیدا کردن محتوای مورد نظرشان استفاده می کنند. موتورهای جستجو باکیفیت ترین و مرتبط ترین محتوا را در صفحه اول و در صدر نتایج، نمایش می دهند و محتوایی که رتبه بهتری دارد ،شانس بسیار زیادی برای دیده شدن توسط کاربران را دارد.

سایت گوگل بزرگترین موتور جستجوی جهان است؛ همچنین پربازدیدترین سایت نیز هست و تقریبا تمامی مردم جهان از گوگل برای پیدا کردن محتوای مورد نظرشان در سراسر وب استفاده می کنند.

تعریف SEM

کاربران از طریق موتورهای جستجو به سایت ها متصل می شوند، پس موتورهای جستجو می توانند هزاران کاربر و بازدیدکننده را به سایت شما بیاورند. در SEM از موتورهای جست و جو برای بازاریابی، تبلیغات و جذب مشتری استفاده می شود؛ در واقع تمامی فعالیت هایی که در راستای استفاده از تکنولوژی موتورهای جستجو، جهت افزایش بازدید، جذابیت و درآمد یک سایت انجام می گیرد را SEM میگویند.

SEO چیست؟

بهینه سازی برای موتورهای جست و جو SEARCH ENGINE OPTIMIZITION یا به اختصار سئو (SEO) بخشی از SEM است که هدف آن بهینه سازی سایت برای موتورهای جستوجو هست؛ یعنی کارها و فعالیت هایی انجام می دهیم که وبسایتمان از نظر موتورهای جستوجو، استاندارد و باکیفیت باشد و در صدر صفحه نتایج جستوجو قرار بگیرد. به زبان خودمانی، سئو یعنی گه کنیم تا موتورهای جستوجو ،سایت و محتوای مارا بپسندند و رتبه خوبی به آن بدهند.

فایده سئو

اگر سایت و محتوایتان استاندارد و بهینه برای موتورهای جستجو باشد؛ همواره بدون پرداخت هزینه ای، کاربران و بازدیدکنندگان زیادی از طریق موتورهای جستجو، جذب وبسایتتان می شوند.

توجه: سئو یک پروسه زمانبر است و چندین ماه یا حتی چند سال زمان نیاز دارد و به نوعی سرمایه گذاری بلند مدت است.

کارکرد SEM

همانطور که گفتیم SEM یعنی از موتورهای جستجو برای بازاریابی و تبلیغات استفاده کنیم. به دو صورت این کار امکانپذیر است که در ادامه به توضیح و تشریح آنها می پردازم.

تبلیغات در موتورهای جستجو

درآمد موتورهای جستجو مانند گوگل از طریق تبلیغات است. این تبلیغات به این گونه است که پول می دهید و گوگل (یا هر موتور جستجو دیگری) سایت شما را در صدر صفحه نتایج جستجو نمایش می دهد. در این تبلیغات معمولا گوگل به ازای هر کاربری که وارد سایتتان می کند، مبلغی می گیرد.

نکته: سایت هایی که به واسطه تبلیغات در صفحه نتایج گوگل قرار می گیرند، در گوشه آنها نوشته شده است «آگهی» یا «AD».

در این روش پول می دهید تا موتور جستجو کاربر و بازدیدکننده، وارد سایتتان کند. کاربرانی که از طریق موتورهای جستجو می آیند، پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به مشتری دارند چراکه بیزنس شما، نیاز آنها بوده و آنها این نیاز را در موتورهای جستجو، سرچ کرده اند.

بهینه سازی برای موتورهای جستجو (سئو)

این روش برخلاف روش قبل تقریبا مجانی است. در سئو سعی بر این است که کیفیت سایت و محتوا را بالا ببریم تا در گوگل (یا هر جستجو گر دیگری) رتبه خوبی کسب کند. سئو زمانبر است و نتایج آن در آینده مشخص می شود.

تبلیغات در موتورهای جستوجو یا سئو؟

بر اساس نوع نیاز جواب این سوأل که «سئو بهتر است یا تبلیغات؟» مشخص می شود. اگر بیزنستان تازه راه افتاده و به دنبال مشتری هستید تا در گردونه رقابت بازار بمانید، سئو به تنهایی پیشنهاد خوبی نیست، چراکه چندین ماه زمان لازم دارد. در این مواقع معمولا از تبلیغات موتورهای جستوجو استفاده می کنند که بازده بالا و سریعی دارد؛ ولی این روش خیلی هزینه بر است مخصوصا اینکه برای تبلیغات موتورهای جستجو باید هزینه ها به دلار پرداخت شوند. بهترین و معقولانه ترین کار استفاده از تبلیغات موتورهای جستجو و تقویت سئو سایت به طور همزمان است. به این طریق در ابتدای کار بازدیدکننده و مشتری هایی که از طریق تبلیغات جذب می شوند را دارید و با گذر زمان سئو به ثمر می رسد و می توانید کاربران و مشتریان زیادی را بدون نیاز به تبلیغات جذب کنید. درواقع تبلیغات سرمایه گذاری کوتاه مدتتان است و سئو سرمایه گذاری بلند مدتتان. وقتی سایتتان رتبه و رنکینگ بالایی در موتورهای جستجو کسب کند، دیگر نیازی به تبلیغات در موتورهای جستجو ندارید، ولی در ابتدای کار که بیزنستان جدید و ناشناخته است، تبلیغات موتورهای جستجو می تواند بسیار مثمر ثمر باشد.

نکته: در تمامی موتورهای جستجو مانند:یاهو، گوگل، بینگ و… می توانید تبلیغات انجام دهید، ولی به این نکته توجه داشته باشید که، در ایران تقریبا، همه از گوگل استفاده می کنند و سرمایه گذاری در موتورهای جستجو دیگر، کاری عبث و بیهوده است.

تبلیغات گوگلی و کارکرد آن

همانطور که گفتم گوگل مناسب ترین جا برای تبلیغات است. کارکرد تبلیغات گوگلی به این صورت است که، کلمه کلیدی مورد نظرتان و تعداد بازدیدکنندگانی که می خواهید گوگل به سایتتان بیاورد را مشخص می کنید، سپس هزینه آن را می پردازید و گوگل بازدیدکنندگان و کاربران را از طریق موتور جستجو روانه سایت شما می کند. شاید فکر کنید که این روال آسان و بی دردسر است ولی در اشتباهید، چراکه:

  • پلتفورم تبلیغات سایت گوگل که با نام «گوگل ادر» شناخته می شود، در ایران مسدود است و همچنین گوگل هم متقابلا کاربران ابرانی را مسدود کرده است.
  • تمامی پرداخت ها باید به دلار (یا هر ارز دیگری) انجام شود و پرداخت ریالی ندارد.

با این تفاسیر چاره چیست؟ چگونه تبلیغاتمان را در گوگل قرار دهیم؟ شرکتهای تبلیغاتی زیادی هستند که کلمات کلیدی و تعداد بازدیدکننده ها و لینک صفحه سایتتان را از شما می گیرند و تبلیغات در گوگل را برای شما انجام می دهند. این شرکت ها، حساب های بین المللی دارند و به راحتی می توانند تبلیغات شما را در گوگل ثبت کنند و بابت همین کار دستمزدی از شما دریافت می کنند.

مثال: فرض کنید یک فروشگاه اینترنتی دارید که محصولات آن عروسک است و می خواهید در گوگل تبلیغات داشته باشید. لینک وبسایتتان را به همراه کلمات کلیدی مورد نظرتان مانند «خرید عروسک» و«خرید عروسک ارزان» را به شرکت های تبلیغاتی می دهید؛ سپس تعداد کاربران ورودی از موتورهای جستوجو را مشخص می کنید (مثلا هزار نفر) ، پس از آن سفارشتان را ثبت می کنید و هزینه آن را می پردازید. شرکت تبلیغاتتان را انجام می دهد و نتایج و آمار تبلیغاتتان را در انتهای کار به شما می دهند؛ البته برخی شرکت ها این قابلیت را دارند که به صورت آنلاین نتایج و آمار تبلیغاتتان را دنبال کنید.

درس بعدی فهرست درسنامه درس قبلی

 

مشاهده درسنامه های دیگر

لینکدونی آریا ـ لینک جدید ترین و بهترین گروه ها و کانال های روبیکا

عضویت در لینکدونی