مقدمه تبلیغات ایمیلی

تبلیغات ایمیلی یکی از محبوب ترین و شناخته شده ترین حوزه های دیجیتال مارکتینگ است. در این روش توضیحات و تبلیغات محصولات و خدمات از طریق ایمیل برای افراد ارسال می شود. در ادامه به بررسی ایمیل و تبلیغات ایمیلی می پردازم.

ایمیل چیست؟

ایمیل (E-mail) یا رایانامه یا پست الکترونیک به نامه الکترونیکی می گویند. محتوای آن می تواند چند رسانه ای باشد که در شبکه های رایانه ای از یک فرستنده به یک یا چند گیرنده فرستاده می شود.

سرویس ایمیل (e-mail service) :سامانه ای است که این خدمات را ارائه می کند. نشانی رایانامه یا رایانشانی (email address) نشانی است که برای رایانامه مشخص شده است.

یکی از کاربردهای اینترنت فرستادن و دریافت نامه های الکترونیک است؛ نامهٔ الکترونیکی پرونده ای است که از طریق شبکهٔ اینترنت برای مخاطبی که دارای رایانشانی است، فرستاده می شود.

اگر شما دارای یک رایانامه روی شبکه اینترنت باشید و برایتان یک رایانامه فرستاده شده باشد، این رایانامه روی دستگاه کارساز شبکه ای که به آن متصل هستید باقی می ماند تا شما به شبکه وصل شوید، سپس با پیام «نامه تازه» روبرو می شوید، که می توانید به کمک نرم افزارهای مورد استفاده خود آن را بخوانید و به آن پاسخ دهید.

همه گیری ایمیل

امروزه تقریبا همه افراد، تلفن همراه هوشمند دارند و این تلفن های همراه به ایمیل متصل هستند. زمانی که ایمیل می فرستید، هشدار داده می شود و مخاطب متوجه ایمیل شما می شود.

مقایسه تبلیغات ایمیلی و پیامکی

ایمیل مارکتینگ (تبلیغات ایمیلی) بازده بالایی دارد و هزینه ارسال ایمیل نسبت به ارسال پیامک بسیار کمتر است. در تبلیغات ایمیلی آزادی بیشتری نسبت به تبلیغات پیامکی دارید. در پیام ایمیلی از هر زبانی که دوست دارید می توانید استفاده کنید؛ پیامتان هر چقدر که بخواهید می تواند طولانی باشد؛ می توانید صدا؛ تصویر، ویدئو و هر چند تا لینک که می خواهید ارسال کنید؛ همچنین می توانید از کاراکترها و اموجی های مختلف استفاده کنید.

به دست آوردن بانک آدرس ایمیل به مراتب سختتر از به دست آوردن بانک شماره تلفن است و پیامک نسبت به ایمیل فراگیر تر است و تقریبا همه افرادی که تلفن همراه  دارند می توانند مخاطب شما باشند (از طریق پیامک به مخاطبان بیشتری دسترسی دارید.).

ارسال تبلیغ ایمیلی

برای تبلیغات ایمیلی به موارد زیر نیاز دارید:

  • متن ایمیل
  • بانک آدرس ایمیل
  • سیستم ارسال انبوه ایمیل

متن ایمیل

مهمترین و سختترین قسمت تبلیغات ایمیلی، نوشتن متن ایمیل است. اگر تخصص کافی در نوشتن متن تبلیغاتی ندارید، توصیه می کنیم که از افراد و شرکت هایی که متخصص تبلیغ نویسی و کپی رایتینگ هستند کمک بگیرید. چون متن ایمیل معمولا طولانی است، باید جذاب باشد تا مخاطب را مجاب به دنبال کردن کند و لازم است که متن توسط متخصص نوشته شود. سعی کنید برای نوشتن ایمیل وقت کافی بگذارید و از نظرات دیگران برای بهبود و رفع مشکلات متنتان استفاده کنید.

عنوان ایمیل

عنوانی که  برای ایمیل استفاده می کنید باید جذاب، مختصر، مفید و بیانگر موضوع ایمیل باشد. عنوان مهم ترین بخش متن است، چرا که اکثر افراد از تلفن های همراه استفاده می کنند و وقتی ایمیل شما را دریافت می کنند، به آن ها هشدار داده می شود و در این اعلان ها معمولا عنوان ایمیل نمایش داده می شود و اگر عنوان مناسب باشد، افراد را مجاب به باز کردن و خواندن ایمیل می کند.

بانک آدرس ایمیل

در تبلیغات ایمیلی، آدرس ایمیل راه دسترسی شما به افراد و مشتریان احتمالی آینده است. آدرس ایمیل مانند شماره تلفن، کد و پیش شماره ندارد و نمی توانید مشخص کنید که صاحب ایمیل چه ملیتی دارد و به چه زبانی صحبت می کند؛ همچنین نمی توانید با توجه به موقعیت مکانی ایمیل ارسال کنید. دسترسی به بانک ایمیلی که مخاطب شما باشند، کار نسبتا دشواری است. باید به دنبال ایمیل افرادی باشید که علاقه مند به بیزنس شما هستند. دو راه دارید:

  1. شروع به جمع آوری ایمیل مخاطبانتان کنید و بانک ایمیل بسازید.
  2. بانک ایمیل بخرید.

در ادامه به تشریح هر مورد می پردازم.

ساخت بانک آدرس ایمیل

رایج ترین راه به دست آوردن ایمیل، راه اندازی خبرنامه ایمیلی است؛ با اینکار بازدیدکنندگان وبسایت شما به صورت داوطلبانه، آدرس ایمیلشان را به شما می دهند تا اخبار و مقالات جدید خود را برای آنها ایمیل کنید. یکی دیگر از روشهای به دست آوردن ایمیل این است که از اعضای وبسایتتان در هنگام عضویت، آدرس ایمیلشان را بگیرید. ساختن بانک ایمیل زمان بر است و ماه ها و حتی سال ها طول می کشد.

عوض کردن ایمیل مانند عوض کردن شماره تلفن، زمانبر و هزینه بر نیست؛ افراد به راحتی آدرس ایمیلشان را عوض می کنند و بیشتر ایمیلها بعد از مدتی دیگر چک نمی شوند و بی ارزش هستند. گاهی اوقات ساخت بانک ایمیل چندان هم به صرفه نیست!!!

خرید بانک آدرس ایمیل

خرید بانک آدرس ایمیل در بیشتر مواقع می تواند به صرفه و کارآمد باشد. شما در ازای پرداخت مبلغی، هزاران آدرس ایمیل دریافت می کنید. معمولا این ایمیل ها تفکیک شده و دارای دسته بندی هستند و می توانید با توجه به حیطه کاری و نیازتان، بانک ایمیل بخرید. دقت داشته باشید که بانک ایمیلی که تهیه می کنید، جدید و به روز باشد چرا که آدرس ایمیل های قدیمی ممکن است دیگر چک نشوند و بی فایده هستند.

برخی از سایت ها، بانک ایمیلشان را نمی فروشند ولی در ازای دریافت مبلغی، متن ایمیل شما را برای مخاطبانشان ایمیل می کنند. این روش به صرفه تر است و بازده بالاتری دارد.

سیستم های ارسال انبوه ایمیل (تبلیغات ایمیلی انبوه)

برای ارسال انبوه ایمیل نیاز به سرور یا هاست قوی دارید، همچنین باید از نرم افزارهایی برای ارسال انبوه ایمیل استفاده کنید؛ که این نرم افزارها پولی (غیر رایگان) هستند و برای استفاده از آن ها باید ماهیانه یا هفتگی مبلغی (به دلار) بپردازید. با این تفاسیر به صرفه ترین کار این است که از سایت ها و سیستم های ارسال انبوه ایمیل استفاده کنید؛ چراکه تبلیغات ایمیلی شما همیشگی نیست و قرار نیست هر روز چند نوبت ایمیل بفرستید، حداکثر هفته ای یک یا دو نوبت ایمیل می فرستید پس خریدن سرور یا هاست و برنامه های ارسال انبوه ایمیل صرفه اقتصادی ندارد.

کار با سیستم های ارسال ایمیل بسیار آسان است و نیاز به تخصص خاصی ندارد؛ متن ایمیل را وارد می کنید؛ سپس بانک ایمیل (یک فایل اکسل حاوی آدرس ایمیل ها) را آپلود کرده و زمان ارسال ایمیل ها را مشخص می کنید.

این سیستم ها آمار کلی از عملکرد تبلیغات ایمیلی به شما می دهند و مشخص می کنند چه تعدادی از ایمیل ها باز شده و خوانده شده اند. برخی از این سایت ها و سیستم ها، بانکهای تفکیک شده ایمیل دارند که به صورت رایگان و غیر رایگان در اختیار شما قرار می دهند.

توجه: ایمیل می تواند ابزار خوبی برای تعامل داشتن با مشتریان و مخاطبان باشد. با استفاده اصولی و حساب شده از ایمیل می توانید برند خودتان را قوی کنید.

توجه: ایمیل مارکتینگ برای بیزنس های کوچیک و محلی، چندان کارآمد و مؤثر نیست.

درس بعدی فهرست درسنامه درس قبلی

 

مشاهده درسنامه های دیگر

لینکدونی آریا ـ لینک جدید ترین و بهترین گروه ها و کانال های روبیکا

عضویت در لینکدونی