مقدمه انتخاب روش تبلیغات

در این بخش با روش تبلیغات مناسب برای هر کسب و کار آشنا می شوید. تا اینجای کار با مفهوم بازاریابی و تبلیغات و روش های تبلیغات آشنا شدید. حال نوبت به آن می رسد که، بفهمیم برای کسبوکارمان از چه روش های تبلیغاتی استفاده کنیم و در کجا ها سرمایه گذاری بیشتری برای تبلیغات بکنیم.

برای اینکه بفهمیم کجا ها و چطور تبلیغات کنیم باید به دو سؤال زیر پاسخ دهیم.

  1. مخاطبان و مشتریان ما چه کسانی هستند؟
  2. چگونه می توان به این افراد دسترسی داشت؟

با جواب دادن به سؤالات بالا به راحتی می توانید مشخص کنید که از چه روش هایی و در کجا باید تبلیغات انجام دهید.

شناخت مخاطب پیش از شروع کار

اگر هنوز کسبوکارتان را شروع نکرده اید، بهتر است قبل از شروع مخاطبان و مشتریان خودتان را بشناسید تا خدمات و محصولاتتان را باب میل آن ها بسازید. شناخت مخاطبان و مشتریان مهم ترین بخش هر بیزنس هست حتی بعضی وقت ها شناخت درست مخاطب از کیفیت محصولات و خدمات هم مهم تر است!!!

در ابتدا باید شناخت کافی از مشتریان داشته باشید تا بتوانید محصولات و خدماتی ارائه دهید، که نیازهای آن ها را برطرف کند. وقتی بتوانید نیاز مشتریانتان را برطرف کنید، کسبوکارتان پیشرفت و رشد می کند . برای ارضای نیازهای مشتریان لازم است که آن ها را به درستی بشناسید.

نکته: هیچوقت برای شناخت مشتریان و مخاطبان دیر نیست. اگر کسبوکارتان را قبلا شروع کرده اید هنوز هم فرصت دارید تا مشتریانتان را بهتر بشناسید و با توجه به نیاز آن ها محصولات و خدماتتان را ارائه کنید. در اینصورت شما تجربه دارید و سریع تر و آسان تر می توانید مشتریانتان را بشناسید.

برای شناخت مخاطبان و مشتریان لازم است که پرسونایی دقیق از مشتریان بسازید. در ادامه درباره پرسونا توضیح می دهم.

پرسونا

پرسونا یه اصطلاح خیلی رایج در تبلیغات است. پرسونا به این معناست که یک مشتری فرضی را در ذهنمان بسازیم. یعنی مشخص کنیم کسی که قرار است مشتری ما باشد، چه ویژگی هایی دارد؟ این ویژگی ها می تواند شامل جنسیت، سن، قد، وزن، زبان، میزان تحصیلات، محل زندگی و… باشد. وقتی بتوانید پرسونای دقیقی از مشتریانتان بسازید به راحتی می توانید رفتارهای آن ها را پیش بینی کنید و خدماتی مناسب آنها ارائه دهید.

مثال: اگر دندان مصنوعی می فروشید مسلما مشتریان شما افراد سالخورده هستند.

مثال: اگر پوشک بچه می فروشید مسلما مشتریان شما پدر و مادرهای جوان هستند.

برای ساخت پرسونا باید مخاطبانتان را بشناسید و خودتان را جای آن ها بگذارید و ببینید چه نیازهایی دارند و سعی کنید نیازهای آن ها را برطرف کنید.

قبل از تبلیغات باید بتوانید مشخص کنید که مشتریان شما عمدتا چه کسانی هستند و چه ویژگی هایی دارند .سعی کنید ویژگی های این افراد را لیست کنید و به صورت مرتب بنویسید. این اطلاعات در اینکه کجا تبلیغات کنید و چطور تبلیغات کنید بسیار مفید است.

مثال: فرض کنید خدماتی که انجام می دهید، مناسب برای افراد سالخورده هست. این افراد رابطه خوبی با تبلیغات دیجیتالی ندارند پس بهتر است از تبلیغات سنتی برای جذب این افراد استفاده کنید.

نکته بسیار مهم: گاهی اوقات باید اطرافیان مشتریانتان را هدف قرار دهید، مثلا هنگامی که وسیله ای برای افراد سالخورده می فروشید، معمولا اعضای خانواده این افراد این وسایل را برای آنها تهیه می کنند، یا وقتی اسباب بازی می فروشید، مسلما کودکان توانایی خرید اسباب بازی را ندارند و والدین آنها برای آنها می خرند. این نکته بسیار مهم و کلیدی هست و بیشتر کسبوکارها به آن توجهی نمی کنند.

در هنگام تبلیغات و بازاریابی به این نکته توجه کنید که چه کسی قرار است هزینه را بپردازد؟ چه کسی جنس را می خرد؟ سعی کنید بیشتر به این مسأله توجه کنید تا اینکه این وسیله مناسب کیست و برای مصرف چه کسی است.

مثال: وقتی داروی ترک اعتیاد می فروشید، باید مخاطبانتان افراد دارای اعتیاد و خانواده های آنها باشد. در بیشتر موارد خانواده ها هستند که این دارو را برای عزیزانشان که در دام اعتیاد افتاده اند تهیه می کنند. برای ساخت پرسونا عوامل زیادی را باید بررسی کنید و نمی توان چند فاکتور را مشخص کرد و گفت که اگر فقط همین فاکتورها را بررسی کنید کافیست!!! در ادامه مهم ترین فاکتورهایی که به شناخت مخاطب کمک می کند را برایتان لیست کرده ام.

  • سن
  • جنسیت
  • قد
  • وزن
  • میزان سواد
  • محلزندگی
  • ویژگی های فرهنگی
  • زبان
  • میزان درآمد
  • علاقهمندی ها
  • وضعیت جسمانی
  • درونگرایی یا برونگرایی
  • تفریحات مورد علاقه
  • دین و مذهب
  • و…

برای ساخت پرسونا خودتان را به جای یک مشتری بگذارید و ببینید چه ویژگی هایی دارید؟ چه نیازهایی دارید؟ چه علاقه مندی هایی دارید؟ میزان درآمدتان چقدر است؟ چقدر سواد دارید؟ و… . سعی کنید به تمامی این سوالات پاسخ دهید و آن ها را یادداشت کنید. در آخر شما یک سری مشخصات دارید، از افرادی که می توانند مشتری شما باشند. این اطلاعات باید دقیق باشند. ممکن است برای مشتریانتان چند تا پرسونا بسازید، مثلا کتاب کمک درسی می فروشید و مشتریان شما هم دانش آموزها و هم والدین آن ها هستند. در ادامه برای روشنتر شدن مسأله چند مثال آورده ام.

مثال: اگر کتاب های تخیل و داستان مصور می فروشید، اکثر مشتریانتان دارای ویزگی های زیر هستند.

نوجوان، مذکر، دارای تخیلات قوی، سطح سواد در حد دیپلوم و سیکل و یا کمتر، درآمد پایین چون اکثرا شاغل نیستند و از والدینشان پول می گیرند، به زبان انگلیسی نسبتا تسلط دارند، علاقه مند به دنیای دیجیتالی و تکنولوژی هستند و… .

مثال: فرض کنید داروی لاغری می فروشید. در اینصورت بیشتر مشتریان شما ویژگی های زیر را دارند.

اکثرا خانم هستند (چون خانم ها بیشتر به چاقی خودشان و اعضای خانوادشان حساس هستند. حتی اگر شوهرشان هم چاق باشد معمولا خانم ها پیگیر لاغری آن ها هستند!)، بیش از 20 سال سن دارند، وضعیت مالی متوسط رو به بالا دارند، رابطه خوبی با دنیای دیجیتال و فضای مجازی دارند، ممکن است بعضی از مشتریانتان گیمر باشند، پس به بازیهای کامپیوتری علاقه دارند، با کارهای فیزیکی و بدنی معمولا رابطه خوبی ندارند، چون افراد چاق یا ژنتیکی چاق هستند یا فعالیت بدنی کمی دارند، که منجر به اضافه وزن شده است، به خودشان اهمیت می دهند به همین دلیل است که به دنبال لاغری هستند و… .

دسترسی به مشتریان

بعد از ساختن پرسونایی دقیق شما با مشتریانتان آشنا می شود و می دانید که مشتریانتان چه ویژگی و خلق و خویی دارند. حال نوبت به این می رسد که چگونه به این افراد دسترسی داشته باشیم؟ چگونه این افراد را پیدا کنیم تا خدمات و محصولاتمان را به آن ها معرفی کنیم؟

پیش از این با روحیات و خلق و خوی مشتریانتان آشنا شده اید و حالا با توجه به اطلاعاتی که از آن ها دارید می توانید به راحتی آن ها را پیدا کنید. در واقع با توجه به شناختی که از مخاطبانتان دارید به راحتی می توانید آن ها را پیدا کنید. برای پیدا کردن مخاطبان قانون خاصی وجود ندارد و شما باید با توجه به شناختی که از آن ها دارید، پیدایشان کنید. برای روشن تر شدن مسأله مثال های زیر را با دقت بخوانید.

مثال: فرض کنید بازی های کامپیوتری می فروشید، شما شناخت کافی از مخاطبان و مشتریانتان دارید. در این مورد مخاطبان علاقه زیادی به بازی، تکنولوژی و فضای مجازی دارند. در این صورت بهترین جایی که می توان به این مخاطبان دسترسی داشت شبکه های اجتماعی و انجمن های گیمرها هست .

مثال: فرض کنید خدمات مخصوص افراد سالخورده را انجام می دهید، مانند پرستاری، در اینصورت مخاطبانتان افراد میانسالی هستند که فرصت و توان نگهداری از والدینشان را ندارند. این افراد معمولا شاغل و کارمند هستند و برای دسترسی به این افراد استفاده از روش های تبلیغات دیجیتالی بازده خوبی ندارد و بهتر است از تبلیغات محیطی استفاده کنید. می توانید تبلیغاتتان را در نزدیکی ادارات قرار دهید.

مثال: فرض کنید محصولات پزشکی می فروشید، مانند ویلچر، در اینصورت مخاطبان شما افراد آسیب دیده و ناتوان و خانواده های آن ها هستند. معمولا افراد آسیب دیده برای درمان به بیمارستان و درمانگاه ها مراجعه می کنند، پس اگر در این مکان ها یا نزدیکی آن ها تبلیغاتتان را قرار دهید، می توانید خدمات و محصولاتتان را به آن ها معرفی کنید.

مثال: فرض کنید محصولات جانبی و محصولات اسپورت مخصوص اتومبیل می فروشید. در اینصورت مخاطبان شما کسانی هستند که اتومبیل دارند و علاقه زیادی به رانندگی و اتومبیل دارند. هر اتومبیلی به سوخت نیاز دارد، پس می دانیم که همه این افراد به پمپ بنزین می روند و در پمپ بنزین ها می توان به این افراد دسترسی داشت. در واقع ما یکی از نیازهای این افراد را می دانیم و می دانیم برای برطرف کردن نیازشان به پمپ بنزین می روند؛ پس در پمپ بنزین ها می توان به آنها دسترسی داشت.

همانطور که از مثال های بالا متوجه شدید، با شناخت مخاطبان راه های دسترسی به آنها را هم می توان پیدا کرد. کافیست که شناخت دقیق از آن ها داشته باشیم و با نیازهای آن ها آشنا باشیم.

برای پیدا کردن مخاطبان و مشتریان قانون خاصی وجود ندارد و پیدا کردن آنها فقط به اطلاعاتی که از مخاطبانمان داریم بستگی دارد.

راهکار عملی برای تبلیغات

در این بخش راهکارهایی عملی برای تبلیغات کسبوکارها بیان شده است. این بخش مهم ترین بخش این درسنامه است، که روشه ای تبلیغاتی مناسب با کسبوکارها را بررسی می کنم.

در این بخش کسبوکارها را به چند دسته تقسیم کرده ام و راه های تبلیغاتی مناسب برای هر کسبوکار را معرفی می کنم.

دسته بندی کسبوکارها

  • کسبوکارهای محلی مانند مغازه ها و فروشگاه ها
  • کسبوکارهای محلی که خدمات اینترنتی هم دارند و فروششان از طریق شبکه های اجتماعی است
  • کسبوکارهای محلی که خدمات اینترنتی هم دارند و فروششان از طریق فروشگاه اینترنتی است
  • کسبوکارهای اینترنتی که محصولات می فروشند ولی فروشگاه اینترنتی ندارند
  • کسبوکارهای اینترنتی که محصولات را از طرق فروشگاه اینترنتی می فروشند
  • کسبوکارهایی که کار خدماتی محلی انجام می دهند
  • کسبوکارهایی که کار خدماتی در سرتاسر کشور انجام می دهند و وبسایت دارند

در ادامه به توضیح و تشریح هر مورد می پردازم و بهترین راهکارهای تبلیغاتی برای هر دسته از کسبوکارها را معرفی می کنم.

روش تبلیغات کسبوکارهای محلی مانند مغازه ها و فروشگاه ها

کسبوکارهای کوچک و محلی مانند مغازه ها و فروشگاه برای تبلیغات می توانند از شیوه های تبلیغاتی زیر استفاده کنند.

توجه: شیوه تبلیغات برای مغازه ها و کسبوکارهای محلی به میزان درآمد بستگی دارد، مثلا اگر فروشگاه ماشین یا لوازم خانگی دارید، مسلما درآمد بالایی دارید و برایتان به صرفه است که هزینه های زیادی برای تبلیغات انجام دهید.

تبلیغات محیطی برای بیزنس های محلی بسیار بازده بالایی دارند، مانند نصب بنر و بیلبورد. توجه داشته باشید که اگر درآمدتان کم است از این مورد صرف نظر کنید چراکه هزینه آن بسیار بالاست.

نکته: اگر میزان درآمدتان زیاد است به سراغ تبلیغات محیطی بروید و اگر میزان درامدتان متوسط و رو به پایین است، فعلا سراغ تبلیغات محیطی نروید.

تبلیغات کاغذی و چاپی برای کسبوکارهای محلی و کوچک جز واجبات است و حتما پیشنهاد می شود که از تراکت ها و بروشور ها برای تبلیغات استفاده کنید.

تبلیغات در شبکه های اجتماعی که مختص محل کسبوکارتان هست می تواند کمک زیادی به برندسازی و افزایش فروشتان کند. توجه داشته باشید که حتما در کانال ها و پیج های مخصوص شهر خودتان تبلیغ کنید؛ مثلا اگر در شهر قم کارواش دارید بهترین کار این است که در کانال های تلگرامی و پیج های اینستاگرامی مخصوص شهر قم تبلیغاتتان را قرار دهید.

تبلیغات در سایت های آگهی و نیازمندی مانند دیوار و شیپور می تواند مشتریان زیادی برای شما بیاورد .

توجه داشته باشید که به طور مستمر در این سایت ها آگهی قرار دهید، تا همیشه آگهی تان جز آگهی های اول باشد.

تبلیغات پیامکی برای شغل های محلی بازده خوبی دارد ولی باید توجه داشت که به دست آوردن بانک شماره تلفن کمی دشوار است و هزینه تبلیغات پیامکی گاهی اوقات می تواند زیاد باشد.

جمع بندی: برای تبلیغات ابتدا آگهی در سایت های نیازمندی و درج آگهی قرار دهید و پس از آن اقدام به پخش کردن تراکت های تبلیغاتی کنید و پس از آن به سراغ بقیه روش های تبلیغاتی بروید. پخش تراکت و تبلیغات در سایت های درج آگهی را در الویت قرار دهید.

روش تبلیغات کسبوکارهای محلی که خدمات اینترنتی هم دارند و فروششان از طریق شبکه های اجتماعی است

در این حالت شما مغازه یا فروشگاهی دارید که محصولاتتان را می فروشید و علاوه بر آن محصولاتتان را در پیج های اینستاگرامی، کانال تلگرام، واتس اپ و …. به فروش می رسانید.

در این حالت اول تمرکزتان را بر روی مغازه و فروشگاهتان بگذارید؛ چراکه برای اداره مغازه باید هزینه کرد، پس باید درآمد قابل قبولی از مغازه یا فروشگاهتان داشته باشید.

در این صورت ابتدا برای مغازه تان تبلیغات انجام دهید و راه های دسترسی و آدرس پیج و کانالتان را در آگهی هایی که پخش می کنید قرار دهید و به مردم بگویید که می توانند غیر حضوری هم از شما خرید کنند.

برای تبلیغات در چنین شرایطی از روش های تبلیغاتی زیر استفاده کنید.

تبلیغات محیلی: در صورتی که درآمدتان بالاست از این تبلیغات استفاده کنید.

تبلیغات چاپی و کاغذی: تبلیغات چاپی و کاغذی، مخصوصا تراکت های تبلیغاتی و بروشور ها برای کسبوکارتان واجب است. حتما در تبلیغاتتان آدرس پیج و کانالتان را قرار دهید و به مردم بگویید که می توانند محصولاتتان را غیر حضوری هم خریداری کنند.

تبلیغات در سایت های درج آگهی: تبلیغات در سایت های درج آگهی بازده بسیار بالایی دارد. می توانید روزانه چندین آگهی درج کنید. سعی کنید آگهی هایتان را در شهرهای مختلف بگذارید و از همه نقاط ایران مشتری پیدا کنید. سایت های درج آگهی محل خوبی برای پیدا کردن مشتری در سرتاسر کشور است.

تبلیغات در شبکه های اجتماعی: بخشی از فروش شما از طریق شبکه های اجتماعی مانند تلگرام و اینستاگرام است، پس بدیهی است که تبلیغات در این شبکه ها چقدر می توانند مفید و سودبخش باشند. سعی کنید در واتساپ هم تبلیغات گسترده ای انجام دهید. تجربه نشان داده است که تبلیغات در گروه های واتساپ همیشه بازده بالایی دارد.

روش تبلیغات کسبوکارهای محلی که خدمات اینترنتی هم دارند و فروششان از طریق فروشگاه اینترنتی است

در صورتی که فروشگاه فیزیکی و مجازی دارید، از سرتاسر کشور و حتی بعضا از سرتاسر دنیا می توانید مشتری داشته باشید. در اینصورت تمامی روش های تبلیغاتی برای کسبوکار شما مفید و پربازده هستند و باید هزینه زیادی برای تبلیغات کنید. در ادامه چند روشی که بازده بیشتری دارند و باید آن را در اولویت بگذارید را به شما معرفی می کنم.

توجه: همه روش های تبلیغات برای این نوع کسبوکارها مفید و ثمر بخش است پس سعی کنید از همه روش ها استفاده کنید.

تبلیغات در شبکه های اجتماعی: سعی کنید عمده تبلیغاتتان در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام باشد.

تبلیغات در سایت های درج آگهی: سایت های درج آگهی بازده بالایی دارند و بیشتر وقت ها مجانی هستند .سعی کنید هر روز چند آگهی در این سایت ها قرار دهید. این روش بازده بالایی دارد و سریع به نتیجه می رسد.

تبلیغات در موتورهای جستجو و تقویت سئو سایت: از آنجایی که بخشی از فروشتان از طریق وبسایتتان است، بهترین راه برای جذب مشتری در سایت تبلیغات در موتورهای جستجو و تقویت سئو هست. سعی کنید در ابتدا از تبلیغات گوگلی کمک بگیرید و همزمان سئو سایت را تقویت کنید و هنگامی که ورودی از سایت گوگل به حد مطلوب رسید دیگر نیازی نیست، تبلیغات موتورهای جستجو را انجام دهید. در واقع تبلیغات موتورهای جستجو در ابتدای کار مفید است تا زمانی که سئو سایتتان قوی می شود، پس از آن دیگر نیازی نیست هزینه برای تبلیغات گوگلی داشته باشید.

روش تبلیغات کسبوکارهایی اینترنتی که محصولات می فروشند ولی فروشگاه اینترنتی ندارند

در این مدل کسبوکار معمولا افراد کالاهایی که خودشان تولید می کنند، مانند: صنایع دستی، کیف، کفش و … را از طریق شبکه های اجتماعی می فروشند. به اینصورت که یک پیج یا کانال می زنند و محصولاتشان را در آن قرار می دهند و هرکس که بخواهد کالا بخرد، سفارش می دهد و مبلغش را پرداخت می کند و سپس کالا برای او پست می شود. این مدل کسبوکار طرفدارهای بسیار زیادی دارد. در ادامه به روش های تبلیغاتی که برای این مدل از کسبوکارها مفید است می پردازم.

تبلیغات در سایت های درج آگهی: بهترین و ارزانترین راه برای فروش محصولات درج آگهی در سایت های نیازمندی هست. سعی کندی با چند اکانت روزانه چندین آگهی در شهرهای مختلف قرار دهید. بازده این روش بسیار بالاست و حتما پیشنهاد می کنم از این روش استفاده کنید.

تبلیغات در شبکه های اجتماعی: شما محصولات را در شبکه های اجتماعی به فروش می رسانید، پس مسلم است که تبلیغات در شبکه های اجتماعی تأثیر بسیار زیادی در کسبوکارتان دارد. سعی کنید علاوه بر تلگرام و اینستاگرام در گروه های واتساپ هم تبلیغات انجام دهید. بسیاری از افراد از تبلیغات در واتساپ چشم پوشی می کنند و این اشتباه بزرگی است چرا که تبلیغات در گروه های واتساپ بازده بسیار بالایی دارد.

روش تبلیغات کسبوکارهای اینترنتی که محصولات را از طرق فروشگاه اینترنتی می فروشند

بهترین مدل کسبوکار، داشتن فروشگاه اینترنتی است. برای تبلیغات فروشگاه های اینترنتی، تبلیغات سنتی جوابگو نیست و لازم است که بخش عمده تبلیغاتتان (تقریبا کل تبلیغاتتان) در فضای مجازی انجام شود .مهمترین مسأله برای فروشگاه اینترنتی داشتن ورودی از سایت گوگل است، پس سعی کنید بخش عمده ای از هزینه تبلیغاتتان را بر روی سئو سایتتان بگذارید. برای تبلیغات فروشگاه های اینترنتی باید از تمامی روش های تبلیغات دیجیتالی استفاده کنید، ولی توصیه می شود که عمده تمرکز خود را بر روی تقویت سئو و تبلیغات موتورهای جستجو بگذارید. در ادامه تبلیغاتی که بازده بالایی برای فروشگاه های اینترنتی دارند را لیست کرده ام.

  • تبلیغات موتورهای جستجو
  • تبلیغات در سایت های درج آگهی و نیازمندی
  • ریپورتاژ آگهی
  • تبلیغات ایمیلی
  • تبلیغات در شبکه های اجتماعی مخصوصا اینستاگرام
  • تبلیغ در سایت های دیگر (تبلیغات آنلاین)

روش تبلیغات کسبوکارهایی که کار خدماتی محلی انجام می دهند

در این نوع کسبوکارها، کالایی نمی فروشید و خدمات انجام می دهید، مانند خدمات تعمیر یخچال و کارهایی شبیه به این، در این کسبوکارها مشتریان از محله و شهر خودتان هستند و باید تبلیغات محلی انجام شود.

در ادامه بهترین روش های تبلیغاتی برای این کسبوکارها را برای شما لیست کرده ام.

تبلیغات در سایتهای درج آگهی: بهترین و پربازده ترین روش تبلیغات برای این کسبوکارها، درج آگهی در سایت های نیازمندی مانند سایت دیوار است. توصیه می شود که هر روز چند آگهی در این سایت ها قرار دهید و تأکید می کنم که هر روز آگهی قرار دهید تا همیشه آگهیتان جز آگهی های اول باشد.

تبلیغات کاغذی و چاپی: تبلیغات در صفحه نیازمندی روزنامه های محلی و پخش تراکت های تبلیغاتی و کارت ویزیت، می تواند فرصت های کاری زیادی برای شما فراهم کند.

تبلیغات پیامکی: این روش تبلیغات هزینه نسبتا زیادی دارد و دشواری هایی دارد ولی بازده بالایی دارد.

روش تبلیغات کسبوکارهایی که کار خدماتی در سرتاسر کشور انجام می دهند و وبسایت دارند

این کسبوکارها خدماتشان برای تمامی افراد کشور است؛ مثلا خدمات تایپ و ترجمه برای تمامی افراد ایران یا خدمات طراحی سایت و … . در این کسبوکارها راه ارتباطی با مشتریان از طریق وبسایت است و روند تبلیغات این کسبوکارها دقیقا مشابه کسبوکارهای اینترنتی که محصولات را از طرق فروشگاه اینترنتی می فروشند، است.

فهرست درسنامه درس قبلی

 

مشاهده درسنامه های دیگر

لینکدونی آریا ـ لینک جدید ترین و بهترین گروه ها و کانال های روبیکا

عضویت در لینکدونی