مقدمه واتساپ مارکتینگ

واتس اپ (whats app) یکی از محبوبترین و پر استفاده ترین پیامرسان ها است. در ایران تقریبا همه افرادی که گوشی همراه هوشمند دارند از پیامرسان واتساپ استفاده می کنند. واتساپ فضایی بسیار عالی برای بازاریابی و تبلیغات دارد، در ادامه به بررسی روش های تبلیغات و بازاریابی در اپلیکیشن واتساپ می پردازم.

توجه: درسنامه کامل واتساپ مارکتینگ در سایت قرار گرفته است. برای دریافت اطلاعات بیشتر در باره واتس اپ مارکتینگ، می توانید به این درسنامه رجوع کنید. برای مشاهده درسنامه بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

درسنامه آموزش واتساپ مارکتینگ (به همراه فایل صوتی و ویدئویی)

نکته: پیش از بررسی روش های تبلیغات در واتس اپ، به تعریف وبسایت ویکیپدیا از اپلیکیشن واتساپّ توجه نمایید.

ویکیپدیا

واتساپ یا در اصطلاح عامیانه واتساپ (WhatsApp) برنامه پیام رسانی فوری برای تلفن های هوشمند است. این برنامه توسط شرکت سهامی واتس اپ ساخته شده است .مؤسس شرکت و سازنده این برنامه یان کوم است.

پیام رسان واتساپ، سامانهای نرم افزاری برای گوشیهای هوشمند اندروید و آی او اس است. این پیام رسان از ارتباط اینترنت موبایل یا وای-فای برای فرستادن پیام استفاده می کند. افزون بر توانایی فرستادن متن ساده می توان پرونده هایی مانند پی دی اف، نگاره ،آوا و ویدئو را با واتسَپ فرستاد.

تبلیغات در واتساپ

بازاریابی و تبلیغات در اپلیکیشن واتس اپ به سه روش کلی انجام می شود.

  1. ارسال پیام به تک تک مخاطبان
  2. استفاده از ربات یا منشی مجازی
  3. ارسال پیام در گروه های واتس اپ

در ادامه به تشریح هر روش می پردازم.

ارسال پیام به مخاطبان

واتساپ در بین ایرانی ها (و کل مردم جهان) محبوبیت ویژهای دارد و تقریبا همه افراد اکانت واتساپ دارند. اگر شماره تماس افراد را داشته باشید و آن افراد اکانت واتساپ داشته باشند، می توانید به صورت رایگان برای آن ها پیام (تبلیغاتی) بفرستید.

برای تبلیغات از طریق ارسال پیام در واتساپ باید مراحلی را طی کنید. اول باید به شماره تلفن های مخاطبانتان دسترسی داشته باشید؛ یعنی باید بانک شماره تلفن داشته باشید، سپس باید متن تبلیغاتی را برای تک تک افراد ارسال کنید. این روش بسیار زمان بر است چرا که در واتساپ برای ارسال پیام به تعداد زیادی مخاطب با محدودیت مواجه هستید.

توصیه: بهتر است در چنین شرایطی؛ یعنی هنگامی که به شماره تلفن های مخاطبانتان دسترسی دارید، از سیستم های ارسال انبوه پیامک برای بازاریابی و تبلیغات استفاده کنید. درواقع ارسال پیام تبلیغاتی در واتساپ به تک تک افراد کار بسیار زمان بر و کم بازده ای است؛ همچنین ممکن است که فردی که شماره تلفن آن را دارید، واتساپ نداشته باشد!!!

ارسال پیام از طریق واتساپ بسیار زمانبر تر از ارسال انبوه پیامک است و ممکن است بعضی افراد واتساپ نداشته باشند و نتوانید پیام را به آنها ارسال کنید؛ ولی ارسال پیام در واتساپ ویژگی های خوب و تأثیرگذاری هم دارد که در بعضی مواقع می تواند بسیار کار راه انداز باشد. معمولا افراد به پیام هایی که از طریق واتساپ دریافت می کنند توجه بیشتری می کنند و همچنین افراد می توانند به شما دسترسی داشته باشند و اگر سؤالی داشته باشند از شما بپرسند (با مخاطبان در تعامل هستید). ارسال پیام در واتساپ برای بیزنس های کوچک و بیزنس هایی که تعداد مشتریان کم است و خدمات خاص و ویژهای را ارائه می دهند، می تواند مفید و پربازده باشد.

واتساپ می تواند ابزار خوبی برای داشتن تعامل با مشتریان باشد. می توانید برای پشتیبانی و پاسخ به سؤالات مشتریان از آن ها بخواهید که در واتساپ به شما پیام بدهند. به این طریق هم می توانید با مشتریان تعامل داشته باشید و هم به اطلاعات تماس مشتریانتان دسترسی دارید و می توانید در آینده بانک شماره تلفن خودتان را بسازید.

یکی از مزایایی که واتساپ (یا هر پیامرسان دیگری) نسبت به ارسال پیامک (اس ام اس) دارد این است که، واتساپ رایگان است و دوما محدودیتی در حجم و زبان پیام ندارید و از هر کاراکتر و اموجی که بخواهید می توانید در پیامتان استفاده کنید. همچنین از طریق واتساپ می توانید صوت، تصویر، ویدئو و … ارسال کنید.

جمع بندی: ارسال پیام از طریق واتساپ تقریبا در همه موارد بهتر از ارسال پیامک است ولی ارسال پیامک فقط یک مزیت نسبت به ارسال پیام در واتس اپ (یا هر پیام رسان دیگری) دارد، آن هم این است که می توانید به وسیله سیستم های ارسال انبوه پیامک در چندین دقیقه میلیون ها پیامک ارسال کنید، که چنین کاری توسط پیام رسان ها غیرممکن است (البته راه های دور زدن قوانین پیام رسان ها وجود دارد، به وسیله ربات می توان هزاران پیام در پیام رسان ها ارسال کرد.). پس اگر می خواهید تعداد زیادی پیام ارسال کنید، توصیه می شود از سیستم های ارسال انبوه پیامک استفاده کنید.

استفاده از ربات یا منشی مجازی

در اپلیکیشن واتس اپ، می توان از ربات ها یا منشی ها برای پاسخ به مشتریان استفاده کرد. کارکرد این ربات ها به این صورت است که سؤالات احتمالی که ممکن است مخاطبان بپرسند و جواب آن ها را در ربات قرار می دهید و این ربات در همه زمان ها آماده پاسخگویی به مشتریان است. برای فعال سازی منشی واتس اپ لازم است که اپلیکیشن مخصوص منشی یا ربات واتس اپ را بر روی تلفن همراه خود نصب کنید. برای نصب این اپلیکیشن ها (منشی واتس اپ یا ربات های واتس اپ) کافیست در گوگل یا کافه بازار به دنبال آن بگردید. پس از نصب این اپلیکیشن کافیست سؤال و جواب های مورد نظرتان را وارد کنید و ربات (یا همان منشی) را فعال کنید. برای روشن شدن مسأله به مثال های زیر توجه کنید.

مثال: فرض کنید عسل می فروشید. می توانید از منشی (یا همان ربات) استفاده کنید و لیست محصولاتتان که همان عسل ها هستند با قیمتشان را در ربات وارد کنید. به مشتریان بگویید برای دریافت لیست محصولات و قیمت ها یک کلمه خاص مثلا «قیمت» یا «عسل» و… را برای شما در واتس اپ بفرستند. هر زمان که کسی این پیام را برای شما بفرستد لیست محصولات و قیمت هایشان به صورت خودکار برایشان ارسال می شود.

مثال: فرض کنید فقط از ساعت هفت صبح تا دو بعد از ظهر کار می کنید و بعد از آن پاسخگو نیستید .می توانید منشی واتساپی را بعد از ساعت دو فعال کنید تا به کسانی که به شما پیام می دهند بگوید که، ساعت کاری از هفت تا دو هست و پاسخ پیامش در ساعت کاری فردا داده می شود.

مثال: فرض کنید لباس فروشی دارید و جدیدا یک وبسایت یا کانال برای فروشگاهتان راه اندازی کرده اید .می توانید ربات را تنظیم کنید که هرکسی که به شما پیام می دهد آدرس سایت یا کانالتان برای او ارسال شود.

از منشی پیامکی برای پاسخگویی در تمام ساعات طول روز استفاده می شود. به وسیله این ربات می توانید به راحتی لیست محصولات، خدمات و قیمت ها را در اختیار مخاطبانتان قرار دهید.

نکته: اگر از ربات یا منشی واتساپی به درستی و حساب شده استفاده کنید، می توانید میزان فروش محصولاتتان را به صورت چشمگیری افزایش دهید.

توصیه: بهتر است همیشه از منشی برای پاسخگویی به مشتریان استفاده کنید، به وسیله این ربات شما همیشه در دسترس مشتریان هستید و همیشه پاسخگوی سؤالات احتمالی آن ها هستید.

ارسال پیام در گروه های واتساپ (تبلیغات انبوه در واتساپ)

بهترین روش تبلیغات و بازاریابی به وسیله واتساپ، استفاده از گروه های واتس اپی هست. بر خلاف گروه های تلگرامی که قوانین سختگیرانه ای برای تبلیغات و قراردادن لینک و … دارد، در گروه های واتساپ چنین نیست و به راحتی می توانید تبلیغ کنید. گروه های واتساپی اعضای محدودی می توانند داشته باشند، بر خلاف گروه های تلگرامی که تقریبا محدودیتی برای اعضا ندارد!!!

برای بازاریابی در گروه های واتساپی فقط کافیست چند تا اکانت واتساپ بسازید و در چندین گروه واتساپ عضو شوید و تبلیغات و پیام هایتان را در گروه ها ارسال کنید.

توصیه: وقتی در گروه های زیادی عضو می شوید معمولا به افراد و شرکت هایی بر می خورید که کار تبلیغات در گروه های واتس آپ را انجام می دهند؛ یعنی در چندین گروه (گاهی اوقات هزاران گروه) عضو هستند و در ازای گرفتن مبلغی پیامهای شما را در چند نوبت در گروه ها قرار می دهند و برای شما اسکرین شات و ویدئو از ارسال تبلیغاتتان در گروه ها می فرستند. توصیه می کنم از این افراد و شرکت ها برای تبلیغات استفاده کنید.

توجه: بعضی از این افراد یا شرکت ها کلاهبردار هستند و پس از دریافت هزینه تبلیغاتی انجام نمی دهند و شما را بلاک می کنند. بهتر است در ابتدای کار هزینه های کم بپردازید و بسته های تبلیغاتی کوچک و ارزان آنها را خریداری کنید و اگر از عملکرد و بازده تبلیغات راضی بودید، مبالغ بیشتری برای تبلیغات بپردازید.

نکته: برای پیدا کردن گروه های واتساپ می توانید در گوگل به دنبال لینک گروه ها بگردید یا از اپلیکیشن های دایرکتوری لینک گروه واتس اپ استفاده کنید. برای دسترسی به این اپلیکیشن ها کافیست کلمه «گروه واتساپ» را در فروشگاه گوگل، اپ استور، بازارچه و … جستجو کنید.

جمع بندی کلی: اگر قصد دارید از واتساپ برای تبلیغات و بازاریابی استفاده کنید بهترین کار این است که ابتدا منشی پیامکی (ربات) واتساپ را برای اکانت واتساپتان فعال کنید و از منشی برای پاسخ دهی به سؤالات مشتریانتان استفاده کنید. برای تبلیغات هم بهترین راه این است که از افراد و شرکت هایی که کار تبلیغات انجام می دهند کمک بگیرید. این افراد یا شرکت ها در هزاران گروه عضو هستند و در ازای مبلغی (که معمولاُ پایینتر از بقیه شیوه های تبلیغات است) پیام های تبلیغاتیتان را در گروه هایشان قرار می دهند و برای شما فیلم و اسکرین شات از قراردادن تبلیغاتتان در گروه ها می فرستند.

درس بعدی فهرست درسنامه درس قبلی

 

مشاهده درسنامه های دیگر

لینکدونی آریا ـ لینک جدید ترین و بهترین گروه ها و کانال های روبیکا

عضویت در لینکدونی