مقدمه تبلیغات در تلگرام

تلگرام محبوب ترین و پرطرف دارترین پیامرسان (و به نوعی شبکه اجتماعی) در ایران است. پیامرسان تلگرام در ایران فیلتر است ولی با این وجود هنوز هم طرفداران زیادی دارد. تلگرام می تواند محیطی مناسب و پربازده برای تبلیغات باشد. در ادامه به معرفی و بررسی روش های تبلیغات در تلگرام می پردازم.

پیش از بررسی روشهای تبلیغات در تلگرام بهتر است که توضیحات سایت ویکیپدیا را در مورد تلگرام مورد بررسی قرار دهم.

ویکیپدیا

تلگرام (Telegram) یک سرویس پیامرسان متن باز چند سکویی مبتنی بر رایانش ابری است. تلگرام رسما برای اندروید، ویندوز فون و آی او اس (مانند تبلت ها و دستگاه های بدون وای-فای) در دسترس است. نرم افزارهای کلاینت غیررسمی برای نسخه وب، نسخه او اس ده، نسخه لینوکس و یک کلاینت دسکتاپ مایکروسافت ویندوز از توسعه دهنده های مستقل که از رابط برنامه نویسی کاربردی تلگرام استفاده می کنند، در دسترس هستند. کاربران تلگرام امکان ارسال پیام، نگاره، ویدئو و همه گونه پرونده های خود ویرانگر و رمزنگاری شده را تا حجم ۲ گیگابایت دارند.

تلگرام توسط دو برادر با نام های پاول دورف و نیکلای دورف به بازار آمد. پاول دورف برادر کوچک نیکلای دورف است. پشتیبان مالی این پروژه، سازمان غیرانتفاعی کارآفرینی در آلمان است. تا ژانویه ۲۰۲۱، تلگرام به بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه رسیده است.

روش های تبلیغات در تلگرام

تبلیغات در تلگرام به منظور عضو گیری برای گروه ها و کانال ها، افزایش فروش، جذب مشتریان جدید، برند سازی و … انجام می شود. در ادامه رایج ترین روش های تبلیغات تلگرامی را معرفی کرده و تشریح می کنم.

توجه: روش های معرفی شده کاربردی و تست شده هستند و بازده بالایی دارند.

تبلیغات بازدیدی تلگرام

کارکرد تبلیغات بازدیدی تلگرام به اینصورت است که به ازای هر تعداد بازدیدی که از محتوای تبلیغاتی (پست تبلیغاتی) انجام می شود، مبلغی می پردازید. معمولا تعرفه ی هر هزار بازدید مشخص است و باید به ازای هر هزار بازدید هزینه بپردازید. تبلیغات به این گونه است که محتوای تبلیغاتیتان (پست تبلیغاتیتان) را برای مدیر کانال یا گروه ارسال می کنید و مشخص می کنید که چه تعداد بازدید می خواهید و مبلغ آن را می پردازید؛ پس از آنکه پستتان به اندازه ای که سفارش داده اید بازدید خورد ادمین پست را از گروه یا کانال حذف می کند.

نکته: تبلیغات در تلگرام در کانال ها و گروه ها قرار می گیرند. معمولا تبلیغات در کانال ها رایج تر هستند و سریع تر بازدید می خورند و بازده بالاتری دارند.

توجه: ممکن است برخی افراد سودجو و کلاهبردار از ربات های تلگرامی برای بازدید از تبلیغات شما استفاده کنند، در این صورت تبلیغات شما برای ربات ها نمایش داده شده است و این بازدید هیچ فایده ای ندارد چراکه ربات ها نمی توانند مشتری شما شوند!!! سعی کنید قبل از سفارش تبلیغات از معتبر بودن جایی که می خواهید تبلیغات کنید اطمینان حاصل نمایید.

تبلیغات بازدیدی برای بیزنس های نوپا و کوچک بسیار مفید و کاربردی هستند؛ چراکه این نوع تبلیغات هزینه پایینی دارد و می توانید مشخص کنید چقدر بازدید می خواهید و لازم نیست مبلغ بسیار زیادی بپردازید. می توانید در ابتدا تعداد کمی بازدید بگیرید و اگر تبلیغاتتان بازده خوبی داشت هزینه بیشتری کنید و بازدید بیشتری بگیرید.

توصیه: بهتر است همیشه هزینه کمی برای تبلیغات بکنید (حداقل هزینه) و اگر دیدید تبلیغات بازده خوبی داشت و به صرفه بود هزینه بیشتری برای تبلیغات کنید؛ اینطوری کمتر مورد کلاهبرداری و ضرر قرار می گیرید.

تبلیغات ساعتی در تلگرام

در تبلیغات ساعتی روش کار به اینصورت است که پست شما (تبلیغاتتان) برای مدت زمان خاصی در گروه یا کانال مورد نظرتان قرار می گیرد و پس از آن از گروه یا کانال حذف می شود. در این نوع تبلیغات ملاک مدت زمانی است که تبلیغتان به نمایش درآمده است و تعداد بازدید یا کلیک ملاک پرداخت هزینه نیست.

اینکه تبلیغاتتان در چه ساعاتی از روز در کانال یا گروه قرار بگیرد تأثیر زیادی بر هزینه تبلیغات و بازده تبلیغات دارد. معمولا تبلیغاتی که اواسط شب تا نیمه شب انجام می شوند، بازده بیشتری دارند و هزینه آن ها نیز بیشتر است.

توجه: اینکه چه زمانی از روز تبلیغات بازده بیشتری دارد، بستگی به شرایط و مخاطبان شما دارد و نمی توان گفت همیشه تبلیغاتی که شب ها انجام می شوند، بازده بیشتری دارند. برای روشنتر شدن مسأله به مثال های زیر توجه کنید.

مثال: فرض کنید مخاطبان شما خانم های خانه دار و مادران هستند، اکثر خانم های خانه دار و مادرها معمولا صبح ها وقت خالی بیشتری دارند و صبح ها به تلگرام گردی می پردازند؛ پس مسلما اگر صبح ها تبلیغات خودتان را قرار دهید، تبلیغاتتان بازده بیشتری دارد.

مثال: فرض کنید مخاطبان شما کسانی هستند که علاقه مند به فیلم و سریال هستند . این افراد معمولا شب ها بیدار هستند و اگر تبلیغات را شب ها انجام دهید بازده بیشتری دارد.

همانطور که از مثال های بالا متوجه شدید زمان قرارگیری تبلیغاتتان باید با توجه به روحیات و شخصیت مخاطبانتان باشد. لازم است که پیش از تبلیغات با مخاطبانتان آشنا باشید.

هزینه تبلیغات ساعتی در تلگرام به سه عامل بستگی دارد:

  1. چه مدت زمان تبلیغاتتان در کانال یا گروه قرار بگیرد.
  2. چه موقعی از روز تبلیغاتتان در کانال یا گروه قرار بگیرد.
  3. تعداد اعضای کانال یا گروه که بیشترین میزان تأثیرگذاری را بر هزینه تبلیغات دارد.

توصیه: ابتدا سعی کنید حداقل زمان را برای تبلیغات در نظر بگیرید که معمولا یک ساعت است؛ سپس اگر تبلیغات بازده بالایی داشت و برایتان به صرفه بود مدت زمان بیشتری برای تبلیغاتتان در نظر بگیرید.

تبلیغات کلیکی در تلگرام

تبلیغات کلیکی در تلگرام به اینصورت است که محتوای تبلیغاتیتان در کانال یا گروه قرار می گیرد و به ازای هر کلیکی که بر روی تبلیغاتتان شود (کلیک بر روی لینک یا ای دی که در تبلیغاتتان ذکر کرده اید) باید مبلغی به ادمین گروه یا کانال بپردازید.

برای قرار دادن تبلیغات کلیکی باید از ابزارهایی (ربات هایی) کمک بگیرید. این ابزارها شمارنده دارند و تعداد افراد غیر تکراری که بر روی تبلیغات شما کلیک کرده اند را مشخص می کنند.

تبلیغات کلیکی در تلگرام بسیار به صرفه هستند ولی مشکلی وجود دارد و آن اینست که ممکن است ابزارهای شمارنده (ربات ها) تعداد کلیکها را به درستی نشمارند و یا اینکه رقیب هایتان بر روی تبلیغاتتان کلیک کنند که این صورت شما متضرر می شوید.

تبلیغات گسترده تلگرامی

تبلیغات گسترده به اینصورت است که شما به یه فرد یا شرکت مبلغی را می پردازید و این فرد یا شرکت، تبلیغاتتان را در چندین گروه یا کانال قرار می دهد. این نوع تبلیغات مقداری هزینه بر تر هستند، ولی به شما کمک می کنند که در وقتتان صرفه جویی شود و با سرعت بیشتری تبلیغاتتان را انجام دهید. معمولا شرکت ها یا افرادی هستند که چندین کانال و گروه تلگرامی با موضوعات متفاوت یا یک موضوع خاص دارند و وقتی شما این شرکت ها یا افراد را استخدام می کنید، آن ها تبلیغاتتان را در کانال ها و گروه هایشان قرار می دهند. اینطوری لازم نیست که با افراد زیادی برای تبلیغات در ارتباط باشید و به راحتی با پرداخت هزینه تبلیغاتتان در چندین کانال و گروه به نمایش در می آید.

توصیه: پیشنهاد می کنم تبلیغات گسترده تلگرامی را در برنامه تبلیغات تلگرامی خودتان قرار دهید و حتما از این روش تبلیغات استفاده کنید.

روند تبلیغات گسترده تلگرامی

روند انجام تبلیغات گسترده تلگرامی به اینصورت است که شما با افراد یا شرکت های متخصص در این زمینه تماس می گیرید و این افراد کارهای تبلیغاتیتان را دز تلگرام انجام می دهند و شما دیگر درگیر نوع تبلیغات، محتوای تبلیغاتی و… نیستید و بدون هیچ دردسری تبلیغاتتان در تلگرام انجام می گیرد.

تبلیغات و بازاریابی به وسیله ربات های تلگرامی

ربات های تلگرامی می توانند به سرعت کسبوکارتان را ارتقا دهند و تعداد زیادی مشتری برای شما بیاورند. ربات ها قابلیت های زیادی از جمله: عضوگیری، ارسال پیام تبلیغاتی در گروه ها، ارسال پیام تبلیغاتی برای افراد به صورت خصوصی، نمایش توضیحات محصولات و خدمات و … را دارند.

طراحی ربات های تلگرامی کار نسبتا دشواری است و برای طراحی این ربات ها باید افراد متخصص در این زمینه را استخدام کرد. طراحی و ساخت ربات های تلگرامی می تواند هزینه زیادی داشته باشد و کار کردن با آنها برای بازاریابی و فروش می تواند گاهی اوقات دشوار باشد؛ پس توصیه می کنم که اگر کسبوکار کوچک و نوپایی دارید، فعلا به سراغ ساخت و طراحی ربات های تلگرامی نروید.

نکته: بعضی افراد و شرکت ها ربات هایی دارند که با پرداخت هزینه می توانید از ربات هایشان برای بازاریابی و تبلیغات استفاده کنید و دیگر لازم نیست خودتان ربات بسازید.

محتوای تبلیغاتی

محتوای تبلیغاتی در تبلیغات تلگرامی (و هر نوع تبلیغات دیگری) نقشی اساسی و کلیدی در تأثیر گذاری تبلیغاتتان دارد. در تلگرام محدودیتی در نوع محتوا وجود ندارد، یعنی محتوای تبلیغاتی می تواند متن ،تصویر، ویدئو و… باشد. بهتر است که همیشه محتوای تبلیغاتیتان در تلگرام به صورت تصویر (بنر) و متن که به صورت توضیحات (کپشن) در زیر عکس نمایش داده می شود باشد. محتوای تبلیغاتیتان باید مختصر، روان و بیانگر کسبوکار شما باشد.

سعی کنید تصاویری که برای تبلیغات قرار می دهید با کیفیت باشند و حجم  بالایی نداشته باشند. اگر تجربه کافی در تولید محتوای تبلیغاتی ندارید پیشنهاد می شود که از افراد متخصص کمک بگیرید؛ چراکه محتوای خوب و جذاب بازدهی تبلیغاتتان را به شدت افزایش می دهد.

اگر از ویدئو برای تبلیغاتتان استفاده می کنید، ویدئو باید با کیفیت و کم حجم باشد. اگر حجم ویدئو زیاد باشد اکثر افراد آنرا نگاه نمی کنند؛ چراکه اینترنت تلگرام خارجی حساب می شود و هم اینکه از فیلترشکن استفاده می کنند و سرعت اینترنت پایین می آید. سعی کنید ویدئوی تبلیغاتیان بیشتر از دو دقیقه نباشد.

اصطلاحات تبلیغات تلگرامی

در ادامه رایج ترین اصطلاحات تبلیغات تلگرامی قرار گرفته است.

تبلیغات شبانه

«تبلیغات شبانه» اصطلاحی است که در هنگام تبلیغات بارها به آب برمی خورید. تبلیغات شبانه نوعی از تبلیغات است که محتوای تبلیغاتیتان از آخر شب (ساعت 12 تا 2) تا اول صبح (ساعت 7 تا 9) در کانال یا گروه قرار می گیرد. این تبلیغات معمولا بازده بالایی دارند و هزینه آن نسبت به بقیه تبلیغات بیشتر است.

تبلیغات روزانه

این تبلیغات بر خلاف تبلیغات شبانه هستند و تبلیغاتتان در طول روز (حدودا هفت صبح تا دوازده شب) در کانال یا گروه قرار می گیرد و بازده نسبتا خوبی دارد.

تبلیغات پست آخر

در این تبلیغات پست تبلیغاتی شما به عنوان پست آخر کانال قرار می گیرد و پس از آن دیگر هیچ پستی قرار نمی گیرد، تا زمانی که وقت تبلیغات شما به پایان برسد. تبلیغات پست آخر هزینه بیشتری دارد و بازده بالاتری دارد. تبلیغات پست یکی مانده به آخر یا دو تا مانده به آخر هم دارید که از اسمشان مشخص است که کارکردشان به چه صورت است.

پست آزاد

در این نوع تبلیغات پست تبلیغاتیتان به صورت همیشگی در کانال قرار می گیرد و پستتان حذف نمی شود و معمولا هزینه بالایی دارد. این روش تبلیغات زیاد پیشنهاد نمی شود، چرا که کانال ها معمولا پست های زیادی در طول روز قرار می دهند و بعد از مدت کوتاهی دیگر کسی تبلیغاتتان را نمی بیند و به نوعی هزینه اضافی حساب می شود.

پین یا سنجاق

پین یا سنجاق یعنی پیام تبلیغاتی شما به بالا صفحه پین می شود و اگر پستی بعد از پست تبلیغاتی شما قرار بگیرد، بازدید کنندگان به راحتی با کلیک بر روی اعلان بالای صفحه می توانند به پیام تبلیغاتی شما بروند .

توصیه من این است که اگر تبلیغاتتان به صورت آخر نیست حتما از پین استفاده کنید. هزینه پین کردن معمولا کم است و تأثیر زیادی بر روی بازده تبلیغاتتان می گذارد. پین به صورت بازه زمانی است مثلا شما هزینه پرداخت می کنید که پیامتان یک روز پین شود.

ریشات

چنانچه تبلیغی محدودیت پست داشته باشد، کانال دار موظف است در صورت رد شدن محدودیت تبلیغ را ریشات کند. ریشات که به معنای ارسال مجدد می باشد بدین معناست که کانال دار تبلیغ را مجددا در کانال خود درج می کند و اصطلاحا تبلیغ را در کانال خود به پایین می کشاند. اگر از تبلیغات پست آزاد استفاده می کنید، ریشات می تواند بازده تبلیغاتتان را به شدت افزایش دهد. یا اگر از تبلیغات زمانی طولانی مدت استفاده می کنید ریشات بازده تبلیغاتتان را بالا می برد.

ریپ یا ریپلای

یعنی بعد از گذشتن چند پست از پست تبلیغاتیتان (حتما لازم نیست چند پست بگذرد می تواند بلافاصله ریپلای شود) متن یا محتوایی درباره پست تبلیغاتی پست می شود و درباره تبلیغاتتان توضیح می دهد .

مثال: فرض کنید تبلیغات فروش کیک در کانال آشپزی قرار داده اید. پس از اینکه چند پست بعد از پست تبلیغاتی شما قرار گرفت، پست شما ریپلای می شود و مثلا متنی مانند: کیک هاشون خیلی خوشمزه است یا پیشنهاد می شود به این پیج سر بزنید و … درباره پست تبلیغاتی شما، دست می شود.

توصیه: همیشه از ریشات، ریپلای و پین برای تبلیغاتتان استفاده کنید، به اینصورت بازدهی تبلیغاتتان به شدت افزایش پیدا می کند.

بنر

به ترکیبی از حالت های عکس و متن، ویدیو و متن، فایل نصبی و متن و… بنر های شیشه ای گفته می شود. تبلیغات تک بنر عمومی ترین حالت تبلیغ است و از راندمان بالایی برخوردار است.این بنر ها که دارای دکمه های شیشه ای هستند (توسط ربات ساخته می شوند)، کدی را در اختیار کانال دار ها قرار می دهند. کانال دارها با زدن کد، بنری را مشاهده می کنند و آن را در کانال خود درج می کنند.

بنر هایپری

این بنر که بصورت هایپرلینک است بصورت متنی است که بخشی از آن هایپر شده است. (یعنی در بین نوشته های پست، یک متن هست که رنگش فرق می کند و با لمس آن یک لینک باز می شود.)

تگ

همان ID کانال شما می باشد .درواقع تگ راه دسترسی به کانالتان است.

ویو

به تعداد بازدیدی که از پست شما می شود، ویو یا همان بازدید میگویند.

تب

تب مخفف تبادل است. یعنی با دیگر کانال های تلگرامی تبادل تبلیغاتی انجام می دهید، به اینصورت که شما تبلیغات آنها را در کانال خود قرار می دهید و آنها نیز تبلیغاتتان را در کانالشان قرار می دهند.

گروه تبادل

ادمین های کانال های تلگرامی برای پیدا کردن کانال های هم سنخ خود، جهت تبادل و بالا بردن عضو اقدام به ایجاد گروه های تبادلی تحت عنوان گروه های تبادلی کرده اند. در این گروه ها ادمین های کانال های مختلف گرد هم آمده و هر مدیری که قصد تبادل داشته باشد، با مدیر کانال دیگر تماس گرفته و تبادل را آغاز می کند.

تلگرام اصطلاحات زیادی دارد، اصطلاحات بالا مهم ترین و کاربردی ترین آن ها بودند.

توصیه های مهم در بازاریابی تلگرامی

سعی کنید محتوای تبلیغاتیتان (بنر یا هر نوع دیگری از محتوا) استاندارد و جذاب باشد. افراد به وسیله محتوای تبلیغاتی جذب شما می شوند، پس باید کیفیت مطلوبی داشته باشد. اگر تخصص کافی برای ساخت محتوای تبلیغاتی ندارید، حتما از افراد متخصص و شرکت های تولید محتوا کمک بگیرید. هزینه ای که برای ساخت محتوای تبلیغاتی می شود به هیچ عنوان هزینه زیادی و اضافی نیست.

اگر به تازگی کسبوکارتان را شروع کرده اید و کسبوکار کوچک و نوپایی دارید، در ابتدا از تبادل تبلیغات استفاده کنید. تبادل بازده پایینتری دارد ولی خوبی آن این است که رایگان است و لازم نیست هزینه ای بپردازید.

پس از آنکه به درآمد رسیدید، درصدی از درآمدتان را برای تبلیغات کنار بگذارید، تبلیغات هزینه اضافی نیست و باعث پیشرفت کسبوکارتان می شود.

اگر برای اولین بار می خواهید تبلیغاتتان را در کانالی قرار دهید، سعی کند مقدار کمی هزینه کنید و بازدهی تبلیغات را بررسی کنید، اگر بازدهی خوب و قابل قبولی داشت هزینه بیشتری برای تبلیغات در آن کانال کنید.

قیمت تبلیغات در کانال ها و گروه ها متفاوت است، قبل از تبلیغات کانال های مشابه را بررسی کنید و در کانال یا گروهی که فکر می کنید ارزانتر است و بازده بالاتری دارد، تبلیغاتتان را قرار دهید.

در فضای مجازی افراد سودجو و کلاهبردار زیاد است، پس سعی کنید در ابتدای کار به کسی اعتماد نکنید و مبالغ زیادی برای تبلیغات در بار اول پرداخت نکنید. سعی کنید تا جایی می توانید در کانال های معتبر و قدیمی تبلیغات کنید.

تبلیغات در کانال های خبری معمولا هزینه بیشتری دارد. این کانال ها اعضای فعال و با کیفیتی دارند و معمولا تبلیغات در این کانال ها بازده بالایی دارند.

قبل از تبلیغات، میزان بازدید پستهای کانال ها را بررسی کنید. اکثر کانال ها اعضای غیرفعال و فیک (قلابی) دارند که هیچ سودی برای شما ندارند و تبلیغات در کانال هایی که بیشتر اعضای آنها غیرفعال و فیک هستند به نوعی دور ریختن پول است.

اگر کالا و خدمات شما مخصوص افراد یک محله یا شهر خاص است، تبلیغاتتان را در کانال های محلی قرار دهید و از قرار دادن تبلیغات در کانال های بین المللی و سراسری جدا خودداری کنید. مثلا اگر خدمات قالی شویی در اصفهان انجام می دهید، تبلیغاتتان را فقط در کانال های محلی اصفهان قرار دهید.

درس بعدی فهرست درسنامه درس قبلی

 

مشاهده درسنامه های دیگر

لینکدونی آریا ـ لینک جدید ترین و بهترین گروه ها و کانال های روبیکا

عضویت در لینکدونی